CRM software voor de mode-industrie
Geplaatst op
Lees meer over het belang van klantrelatiebeheer in de mode-industrie.
De verwachtingen van klanten zijn nieuw in alle sectoren. Het wordt daarom steeds belangrijker voor bedrijven om de wensen en verwachtingen van hun eigen doelgroep te kennen en daaraan te kunnen voldoen. Dit geldt ook voor bedrijven in de mode-industrie. Daarom willen we graag een kijkje nemen in de huidige ontwikkelingen in de branche en laten zien welke rol gericht klantrelatiebeheer vandaag de dag speelt in de mode-industrie. Om dit te doen, moet echter eerst worden gedefinieerd wat klantrelatiebeheer eigenlijk is.
Customer Relationship Management: een definitie
Klantrelatiebeheer; In het Engels Customer Relationship Management of kortom CRM; verwijst naar de consistente oriëntatie van een bedrijf op haar eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met de noodzaak van een systematisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen. In bedrijven vervult CRM-software de taak om al deze processen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze processen vervolgens worden beheerd, geoptimaliseerd of geautomatiseerd. Tegelijkertijd fungeert de CRM-software ook als een centrale database voor alle belangrijke klantinformatie.
Onderdelen van Customer Relationship Management
Klantrelatiebeheer bestaat meestal uit vier componenten:
- De operationele CRM,
- het analytische CRM;
- de communicatieve CRM en
- de collaboratieve CRM.
Operationele CRM verwijst naar de dagelijkse gang van zaken. Hier wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van softwarematige automatiseringen, die medewerkers ontzorgen bij de verwerking van administratieve werkzaamheden. In analytisch CRM worden zinvolle analyses uitgevoerd en wordt de informatie gecondenseerd tot rapportages. Deze dienen vervolgens het management als waardevolle basis voor besluitvorming en spelen een beslissende rol in strategieprocessen. Het communicatieve CRM vormt een interface naar de klant, waardoor een tweerichtingsuitwisseling tussen klant en bedrijf mogelijk is. Uiteindelijk verwijst collaboratieve CRM naar samenwerking in het kader van CRM-workflows, die zich meestal uitstrekken over verschillende afdelingen.
CRM-software voor verschillende industrieën
De huidige CRM-markt is zeer divers. Dit geeft elk bedrijf met zelfs de meest specifieke eisen de mogelijkheid om een geschikt systeem voor zijn eigen doeleinden te vinden. Een belangrijke factor bij het kiezen van een geschikte CRM-software is de branchegerichtheid van het systeem. Elke branche heeft specifieke processen die in kaart gebracht moeten worden door geschikte software. Want als bestaande processen efficiënt verlopen, moet het systeem altijd worden aangepast aan de processen en niet omgekeerd. In het geval van systemen buiten de industrie vereist dit echter meestal uitgebreide aanpassingsmaatregelen, die op hun beurt gepaard gaan met extra inspanningen en vooral extra kosten. Daarom moeten bedrijven zich richten op branchespecifieke applicaties bij het zoeken naar een geschikt CRM-systeem. Daarnaast beschikken de aanbieders van branchespecifieke systemen ook over passende branchekennis. Ze zijn zich bewust van de huidige uitdagingen in de branche en mogelijke valkuilen in de context van het CRM-project.
Een blik op de mode-industrie
Dit geldt ook voor de mode-industrie. Aan de kant van de klant vindt er momenteel een toenemende heroverweging plaats. Steeds meer klanten zijn zich bewust van de impact van “fast fashion” op het milieu. De arbeidsomstandigheden waaronder kleding vaak wordt geproduceerd, zijn ook steeds meer het middelpunt van openbare discussies en worden ook op veel plaatsen bekritiseerd. Om winstgevend te blijven opereren, moeten ondernemingen reageren en passende maatregelen nemen.
CRM-software voor klantcommunicatie
Het is niet alleen belangrijk om zakelijke praktijken duurzamer en socialer te maken, maar ook om dit extern aan uw eigen klanten te communiceren. Dit is waar CRM-software een rol speelt. Het helpt bedrijven in de mode-industrie om veranderingen in bedrijfspraktijken over te brengen aan hun eigen klanten. Tegelijkertijd kan een rebranding plaatsvinden in het kader van marketingcampagnes om het imago van uw eigen bedrijf te verbeteren.
Supply Chain Management in demode-industrie
Tegelijkertijd maken bedrijven in de mode-industrie meestal deel uit van lange toeleveringsketens die zich op mondiaal niveau uitstrekken. Dit geldt zowel voor detailhandelaren als voor leveranciers en producenten. Naarmate de supply chain complexer wordt, wordt het des te belangrijker om alle belangrijke spelers bij te houden. Dit is de enige manier voor bedrijven om snel en wendbaar te reageren op incidenten zoals aanbodknelpunten.
Uitgebreid relatiebeheer
Ook hier kan CRM-software helpen. Crm-systemen kunnen niet alleen worden gebruikt om klantrelatieprocessen te beheren. Relaties met zakenpartners of andere externe partijen kunnen ook worden beheerd met CRM-software. In deze context spreekt men meestal van Extended Relationship Management of xRM. CRM-systemen met functies op het gebied van uitgebreid relatiebeheer ondersteunen zo ook cross-company workflows en verbeteren de informatiestroom tussen onafhankelijke bedrijven en zakenpartners.
De juiste CRM-software kiezen
Het wordt duidelijk waarom bedrijven in de mode-industrie zich moeten richten op branchespecifieke systemen bij het kiezen van geschikte software. Daarnaast spelen echter ook andere criteria een rol. Een daarvan is de grootte van je eigen bedrijf. Kleine bedrijven profiteren meestal al van het gebruik van eenvoudige CRM-software met een rudimentair scala aan functies. Met de toenemende bedrijfsgrootte groeit echter ook het behoefteprofiel voor een geschikt systeem. CRM-software voor MKB is daarom meestal uitgebreider en krachtiger dan vergelijkbare systemen voor zelfstandigen. De hoogste eisen zijn meestal te vinden in grote, internationaal actieve bedrijven. Hier moeten CRM-processen op meerdere locaties in verschillende landen kunnen worden beheerd. Een zo naadloos mogelijke uitwisseling van informatie is cruciaal voor succes.